gambar bidadari berterbang dan panah menunjukkan trend media sosial ke arah atas

5 Trend Media Sosial Terkini yang Anda Perlu Ketahui

Media sosial kini telah merangkumi semua aspek harian individu dan juga dalam dunia perniagaan.

Dalam blog kali ini, kami akan mengenalpasti trend terkini dalam dunia media sosial yang anda patut ketahui. Dunia tersebut sentiasa berubah, dan memahami trend terkini dapat memberi anda kelebihan untuk mengekalkan relevansi dan memaksimumkan impak anda. Mari kita teroka bersama!

1. Kandungan Video Pendek (Short-Form

Content)

Logo media sosial TikTok huruf 'D' bewarna hitam putih

Pada generasi kini, kandungan video pendek semakin mencuri perhatian pengguna. Tetapi mengapa ia begitu popular sekali? Pada pendapat orang ramai, ia boleh dikaitkan dengan daya perhatian, ataupun attention span, yang telah merosot dari segi masyarakat.

Oleh sebab itu, platform seperti TikTok telah merevolusikan cara kita berkongsi dan menerima maklumat melalui konten video pendek. Mari kita teroka trend ini dengan lebih terperinci:

A) Populariti TikTok:

Fenomena TikTok tidak dapat diabaikan. Pengguna cenderung dengan konten yang ringkas, menyeronokkan dan senang dihadami.

Jadi, ia tidak susah untuk kaitkan kemahuan pengguna dengan format video pendek yang menjadi pilihan utama kerana keserasiannya dengan kemahuan tersebut. Bagaimana kita boleh menggunakan platform ini untuk kebaikan pemasaran?

B) Kreativiti dalam Keterbatasan Masa:

Dalam tempoh yang singkat, pengguna TikTok dan platform seumpamanya membuktikan kebolehan mereka untuk mencipta kandungan yang kreatif dan menyampaikan mesej dengan efektif.

Generasi kini, yang sering dikenali sebagai Generasi Z, telah dibesarkan dalam era teknologi maklumat. Oleh sebab itu, pemahaman mendalam mereka terhadap teknologi membolehkan mereka dengan cepat mempelajari dan menguasai aplikasi seperti TikTok dari segi kreativiti.

C) Peningkatan Keterlibatan Melalui Video Pendek:

Pengguna cenderung untuk lebih lama berinteraksi dengan video pendek berbanding dengan kandungan yang lebih panjang. Untuk generasi yang lebih tua pula, anda mesti bertanya-tanya apa yang syok sangat menonton video yang berdurasi beberapa saat ni kan?

Generasi kini sangat fleksibel dan terbuka terhadap perubahan. Mereka mudah menyesuaikan diri dengan trend baru, mencipta dan mengikuti isu-isu yang relevan, menjadikan TikTok sebagai medan yang ideal untuk mengekspresikan diri.

2. Penstriman Secara Langsung (Live Streaming)

Dalam dunia media sosial yang dinamik, live streaming telah menjadi pilihan terkini untuk berinteraksi secara langsung dengan khalayak sasaran.

Buat masa kini, platform live streaming yang paling popular ialah Twitch, diikuti oleh YouTube. Namun, platform media sosial seperti Facebook dan Instagram juga telah menyepadukan ciri-ciri live streaming.

A) Keunikan Pengalaman Langsung:

Livestreaming mempunyai keunikan tersendiri yang berbeza daripada format lain.

Pertama, keunikan utama livestreaming adalah interaktiviti langsung yang ditawarkannya. Ia membolehkan pengguna berhubung secara real-time dengan pereka konten (content creator) dan memberikan peluang untuk pertanyaan langsung, komen, dan respons spontan. Keunikan ini membina pengalaman yang lebih peribadi dan menyeluruh, mencipta ikatan emosional yang kuat antara pembuat kandungan dan audiens.

Seterusnya, livestreaming memberikan elemen kesegeraan dan ketidakpastian waktu yang memberikan daya tarikan khas. Pengguna tahu bahawa mereka menyaksikan sesuatu yang berlaku secara segera, dan ini mencipta rasa keunikan dan keaslian. Kandungan yang disampaikan secara langsung tanpa penyuntingan memberikan sentuhan spontan dan menyeronokkan yang sulit dicapai melalui format pra-rekod. Keunikan ini menghasilkan penglibatan yang tinggi dan memberikan pengalaman yang berbeza dalam dunia media sosial.

B) Strategi Meningkatkan Keterlibatan:

Keterlibatan yang tinggi menjadi satu keutamaan dalam bidang live streaming. Tetapi bagaimana pereka konten memastikan khalayak mereka terlibat secara aktif, misalnya melalui komen dan pertanyaan langsung?

Salah satu cara praktikal adalah dengan enetapkan jadual siaran tetap yang membolehkan penonton menjangka waktu konten baru. Dengan ini, andad dapat mencipta komuniti yang mengikuti anda secara konsisten.

Selain itu, kerjasama, atau collaboration, dengan influencer atau personaliti yang mempunyai pengikut yang besar dapat membantu meningkatkan kehadiran dan keterlibatan. Penonton mungkin lebih cenderung menyertai siaran yang melibatkan personaliti yang mereka kenal.

3. E-commerce di Media Sosial

Dengan kemajuan pesat dalam dunia teknologi, e-commerce di media sosial telah menjadi fenomena yang mendapat tempat istimewa.

E-commerce dalam konteks media sosial telah menjadi trend yang mendominasi dan mengubah landskap perniagaan digital. Melalui platform seperti Facebook, Instagram, dan Twitter, pengguna kini dapat menjelajahi dan membeli produk atau perkhidmatan dengan mudah. Kemudahan ini terutamanya melibatkan integrasi butang beli terus dan pembayaran yang dipermudah, meminimalkan hambatan antara mengetahui sesuatu produk dan membuat keputusan pembelian.

Jenama-jenama juga semakin mengambil inisiatif untuk berinteraksi dengan pelanggan secara langsung melalui media sosial, memberikan ruang untuk umpan balik, ulasan, dan pengalaman pelanggan yang dapat memperkukuh hubungan antara jenama dan komuniti mereka. Dengan demikian, e-commerce di media sosial bukan sahaja menyediakan platform jualan, tetapi juga mencipta ruang untuk interaksi dan keterlibatan yang lebih mendalam di kalangan pengguna digital.


Seni bercerita yang setua zaman kini telah berkembang ke persada digital. Di Paperballad & Co., kamilah tukang yang akan abadikan cerita anda melalui Strategi UX, Branding dan Content Marketing. Hubungi kami untuk kemampanan digital yang kekal abadi.


4. Pemasaran Influencer (Influencer Marketing)

Pemasaran influencer telah menjadi daya pendorong kuat dalam strategi pemasaran media sosial. Mari kita kaji dengan lebih dekat tentang bagaimana kolaborasi dengan influencer dapat membentuk dan memperkukuhkan kehadiran jenama:

Trend influencer marketing kini mengalami kemunculan yang amat popular dalam konteks media sosial. Pengguna media sosial semakin cenderung untuk mempercayai dan mengikuti pandangan serta pengalaman personaliti atau individu yang mereka hormati. Trend ini memberi peluang besar kepada jenama untuk bekerjasama dengan influencer dalam usaha mempromosikan produk atau perkhidmatan mereka. Pengaruh yang dimiliki oleh influencer, terutama dalam kalangan generasi muda, menjadikan mereka perantara yang efektif untuk menyampaikan mesej pemasaran secara organik dan meyakinkan.

Pentingnya konten autentik dalam influencer marketing juga menjadi trend yang mencolok. Pengguna media sosial semakin menghargai kandungan yang bersifat jujur dan relevan, dan influencer yang dapat menyampaikan mesej secara autentik lebih cenderung mempertahankan dan memperoleh pengikut setia. Oleh itu, jenama dan influencer bekerjasama untuk mencipta kandungan yang tidak hanya mempromosikan produk, tetapi juga merangkul nilai-nilai dan gaya hidup yang sejajar dengan audiens target.

Selain daripada itu, terdapat peningkatan dalam diversiti dan inklusiviti dalam pemilihan influencer. Jenama kini semakin peka terhadap kepelbagaian masyarakat dan cuba untuk bekerjasama dengan influencer yang mencerminkan pelbagai lapisan masyarakat. Ini bukan sahaja mencipta kandungan yang lebih relevan untuk pelbagai audiens, tetapi juga menyumbang kepada usaha untuk mempromosikan representasi yang adil dan inklusif dalam ruang media sosial. Kesemuanya, trend influencer marketing kini tidak hanya mengandungi aspek promosi produk, tetapi juga menonjolkan pentingnya koneksi emosional, keaslian, dan representasi yang lebih seimbang dalam dunia media sosial.


5. Augmented Reality (AR) dan Filter Kreatif:

Dalam konteks media sosial, Augmented Reality (AR) dan filter kreatif telah menjadi kekuatan yang memukau serta mempertingkatkan pengalaman pengguna dengan elemen kreativiti.

Kreativiti melalui Augmented Reality (AR) membawa kepada pengalaman visual yang luar biasa di media sosial. Dalam konteks AR, filter menjadi alat kreatif yang memanfaatkan teknologi untuk menyampaikan kandungan yang mengubah realiti dan berinteraksi dengan persekitaran sebenar. Ini membolehkan pengguna menyatu dengan dunia maya dan realiti fizikal, membuka ruang kreatif untuk mencipta pengalaman yang serba interaktif dan menakjubkan.

AR filter tidak hanya mencipta efek visual yang spektakuler, tetapi juga memungkinkan pengguna untuk mengekspresikan diri melalui dimensi visual yang lebih kompleks. Mereka dapat memilih filter yang mengubah wajah mereka, menambahkan elemen animasi, atau mencipta ilusi optik yang mengagumkan. Kreativiti melalui AR membuka pintu kepada pengekspresian visual yang unik, memperkaya kandungan di media sosial dengan elemen yang tidak mungkin dicapai melalui medium konvensional.

Selain itu, pengguna AR dapat merancang filter dengan unsur-unsur edukatif atau informatif, meningkatkan nilai tambah pengalaman pengguna. Filter AR yang popular dapat menjadi viral dengan cepat, mencipta tren kreatif yang menular di kalangan pengguna. Interaksi dan kolaborasi kreatif antara pengguna melalui filter AR membentuk kebudayaan unik dalam ekosistem media sosial, membawa pengalaman visual yang penuh inovasi dan daya kreatif kepada komuniti online.

Kesimpulan

Trend media sosial sentiasa berubah, dan kefahaman mendalam tentang perkembangan terkini boleh memberi anda kelebihan bersaing. Dalam entri ini, kita telah meneliti beberapa trend terkini seperti ketokohan video, Reels, pemasaran pengaruh, komuniti dalam niche, dan live streaming. Sertai kami untuk terus mengikuti tren dan memperkasa kehadiran media sosial anda!


Words can change the world. At Paperballad & Co., we wield the mighty pen to help you achieve product-market fit through science-driven content. Schedule a consultation with us here and change the world with our words.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *